New York Times medger nu åter att Ukraina har problem med nazism medan DN tiger

36
Bakgrundsbild: fackelmarsch för att hedra den nazistiska kollaboratören Stepan Bandera i Kiev. Infälld: rubrik från New York Times.

I kvälls-serien ”Aktuella artiklar för ett-två år sedan” återpubliceras denna artikel som är aktuell i högsta grad.

I en artikel i New York Times 5 juni 2023 erkänns det nu att Ukraina har ett nazistiskt problem, men märkligt nog är det viktigaste för The Grey Lady, som tidningen också kallas, inte att nazisterna har stort inflytande i Ukraina, men att de nazistiska symbolerna kan ge Putin vatten vid bruket. Globalpolitics.se har publicerat många artiklar om nazismens stora inflytande i Ukraina. Efter 5 juni 2023 har vi bl.a. publicerat denna Zelensky håller hov med Ukrainas mest ökända nazist. och Varför har väst omfamnat nazisterna i Ukraina?

 

________________________

Nazistiska symboler på Ukrainas frontlinjer lyfter fram svåra historiefrågor

Soldaternas användning av nazistiska emblem riskerar att underblåsa rysk propaganda och sprida bilder som väst har ägnat ett halvt sekel åt att försöka eliminera.

Tidningen skriver också:

Ukraina har arbetat i åratal genom lagstiftning och militär omstrukturering för att innehålla en högerextrem rörelse vars medlemmar stolt bär symboler genomsyrade av nazistisk historia och förespråkar åsikter som är fientliga mot vänstern, hbtq-rörelser och etniska minoriteter. Men några medlemmar av dessa grupper har kämpat mot Ryssland sedan Kreml olagligt annekterade en del av Ukrainas Krimregion 2014 och är nu en del av den bredare militära strukturen. Vissa ses som nationella hjältar, även om extremhögern fortfarande är marginaliserad politiskt.

 

Dessa gruppers ikonografi, inklusive en dödskalle som bars av koncentrationslägervakter och en symbol som kallas den svarta solen, förekommer nu med viss regelbundenhet på uniformerna hos de soldater som strider vid frontlinjen, inklusive soldater som säger att bilderna symboliserar ukrainsk suveränitet och stolthet, inte nazism.
På kort sikt hotar detta att förstärka Putins propaganda och ge bränsle åt hans falska påståenden att Ukraina måste ”avnazifieras” – en ståndpunkt som ignorerar det faktum att Ukrainas president, Volodymyr Zelensky, är jude. Mer allmänt riskerar Ukrainas ambivalens inför dessa symboler, och ibland även dess acceptans av dem, att ge nytt, vanligt liv åt ikoner som västvärlden har ägnat mer än ett halvt sekel åt att försöka eliminera.
”Det som oroar mig i det ukrainska sammanhanget är att personer i ledande ställning i Ukraina antingen inte vill eller inte kan erkänna och förstå hur dessa symboler betraktas utanför Ukraina”, säger Michael Colborne, forskare vid undersökningsgruppen Bellingcat som studerar den internationella extremhögern. ”Jag tror att ukrainarna i allt högre grad måste inse att dessa bilder undergräver stödet för landet.”
I ett uttalande sade det ukrainska försvarsdepartementet att ”vi betonar att Ukraina kategoriskt fördömer alla manifestationer av nazism”, som ett land som led mycket under den tyska ockupationen.
Hittills har bilderna inte urholkat det internationella stödet för kriget. Det har dock försatt diplomater, västerländska journalister och intressegrupper i en svår situation: Om man uppmärksammar ikonografin riskerar man att spela med i den ryska propagandan. Att inte säga något gör att den kan spridas.

OBS att New York Times citerar från Bellingcat, som snarast är en osaklig propagandasite för USA-imperialismen. Läs gärna:
Hur Bellingcat rentvättar säkerhetstjänstens agenda åt media
Hur arbetar Bellingcat egentligen?
Skripal-historien: Bellingcat – Bluffmakare eller skickliga detektiver?
Hur gick fighten Bellingcat versus MIT-professor Postol? Knock-out-seger – för vem?

Även den ukrainska arméchefen hyllar Bandera:

Arméchefen i Ukraina med en selfie med den nazistiska kollaboratören Stepan Bandera.

________________________

DN tiger trots min information


Den 21 maj mailade jag detta till chefen för DN:s ledarredaktion Amanda Sokolnicki
Hej!
Du publicerar idag en artikel om ”Nyssnazister”. Du undviker att ens nämna alla fakta i etablerade och andra medier som visar att Ukraina är ett mycket nazisttolerant land, vilket medfört kritik även från israeliskt håll. Aktivt, aktuellt stöd till aktiva, inflytelserika neonazism är väl än viktigare än ”Nyssnazister”.
  • Den judiska organisationen Forward har kartlagt nazistiska monument, i både USA och andra länder. Den ukrainska delen är särskilt rik på innehåll, för som Forward skriver:”Från och med 2014, när Maidan-upproret förde en ny regering till makten i Ukraina, har landet rest monument över nazistiska kollaboratörer och Holocaust-förövare i en häpnadsväckande takt – det har funnits en ny plakett eller gata som bytt namn, nästan varje vecka. På grund av detta representerar Ukraina-delen en extremt aktuell lista över hundratals monument, statyer och gator, uppkallade efter nazistiska kollaboratörer i Ukraina.”* Kiev – 2016 döptes en stor boulevard i Kiev om efter Bandera. Valet av namn är särskilt obscent, eftersom gatan leder till Babi Yar, ravinen där nazister, med hjälp av ukrainska kollaboratörer, på två dagar utrotade 33 771 judar, i en av de största enskilda massakrerna under Förintelsen. Både Simon Wiesenthal Center och World Jewish Congress fördömde namnbytet.”

Praviy Sektor (Högra sektorn), som grundades av Dmitry Yarosh, en av ledarna för Trizub, en av de ledande nynazistiska organisationerna under genom Maidan-kupp. Yarosh har utnämnts till chefsrådgivare till chefen för Ukrainas generalstab.

Ska DN fortsätta att negligera nynazismen i Europa?
Jag skriver gärna en artikel om denna fråga i DN. Hur? DN Debatt?
Hälsningar
Anders Romelsjö, professor emeritus”
Jag har inte fått svar, men mailade följande till henne på förmiddagen 6 juni:
__________________

 

Israels president fördömde den ukrainska nazismen i Kiev

Israels president Reuven Rivlin besökte Kiev och höll ett tal till nationalförsamlingen Verkhovna Rada med anledning av 75-årsdagen av massakern på judar i Babij Jar . Till en sammankomst full av anhängare till fascisten Stepan Bandera och den ukrainska nazistorganisationen OUN sa han bland annat följande:

Omkring 1,5 miljoner judar dödades på det moderna Ukrainas territorium under andra världskriget, vid Babij Yar och många andra platser. De sköts i skogarna, nära diken och vallar och blev sedan besvikna i massgravar. Många av kollaboratörerna som utförde dessa brott var ukrainare, inklusive OUN-milis, som utmärkte sig särskilt genom att håna judar, döda dem eller överlämna dem till tyskarna.

Detta kan inte ha skapat spänning i hallen. Samma nationalförsamling beslutade den 9 april 2015 både att förbjuda kommunism och alla kommunistiska symboler och att samtidigt göra kritik mot OUN, Stepan Bandera och andra ukrainska fascister olaglig. I lagen, som på engelska bär titeln On Legal Status och för att fira kämpar för Ukrainas självständighet på 1900-talet, står det :

Offentligt förnekande av legitimiteten i kampen för Ukrainas självständighet på 1900-talet erkänd förolämpning mot minnet av kämpar för självständighet i Ukraina under XX-talet utgör nedvärderande av det ukrainska folket och är olagligt.

Den israeliska presidenten bröt alltså mot ukrainsk lag genom att nämna sanningen om de ukrainska nazisternas brott. Fascisten Oleh Lyaskho, som var ledare för Radikala partiets riksdagsgrupp, svarade då också på Facebook med att kräva en ursäkt från Rivlin.

Utdrag ur https://steigan.no/2023/06/selv-new-york-times-innrommer-na-at-ukraina-har-et-naziproblem/?utm_source=substack&utm_medium=email

Relaterat
Ukraina raderar ryska namn, i nynazistisk stil
Ukraina antar två nya lagar som förbjuder anknytning till ”ryskt” på offentliga platser.
Bokbål i Ukraina. 100 miljoner böcker.
Nytt bokbål på gång? Ukraina drar tillbaka 19 miljoner ryska böcker från biblioteken
Ledande politiker: ”SD är ett allvarligt hot mot demokrati”. Men hur är det med Zelensky och Poroshenko?
Visar Natos proxykrig i Ukraina att Nazitysklands nederlag enbart var en paus för fascismen?
CIA leder ett hemligt intensivt träningsprogram i USA för ukrainska elitstyrkor med nazistinslag
USA, Sverige och nazitoleranta Ukraina vill inte fördöma nazismen i FN-resolution.
USA:s kongress välkomnar välkänd fascist och nynazist från Ukraina (talmannen)
Ukraina inrätter ny helgdag för nazistledare och mottar hundratals miljoner av svenska skattepengar.
Zelenskij utnämner nazist till Ukrainas hjälte.
USA-finansierade Roman Protasevitj, på flygplanet, tjänstgjorde med nynazister i Ukraina.
Nynazist ny talman i Ukrainas parlament.

Bli gärna månadsgivare!

Du kan också donera med Swish till 070-4888823.

Föregående artikelUSA:s ”Golden Dome” bra?
Nästa artikelMedia driver på för mer krig i Ukraina
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

36 KOMMENTARER

  1. En president i EU som vet vad nazism är, uttrycker följande om när människor ropar på gatorna ”Slava Ukraine”, så hyllar de nazismen.

    🗣The President of Croatia criticized the Ukrainian Nazi slogan

    🇭🇷 Croatian President Zoran Milanovic criticized (https://vijesti.hrt.hr/hrvatska/milanovic-izmedu-za-dom-spremni-i-slava-ukrajini-nema-razlike-10807889) the Ukrainian Nazi slogan ”Slava Ukraine”(”Glory to Ukraine”), comparing it with the slogan of the Croatian Ustashe (Croatian collaborators in the service of Nazi Germany).

    💬 ”There is no difference between ”Za dom spremni!” (”For home – ready!”) (greeting of Croatian Ustashe-Nazis, officially prohibited) and ”Slava Ukraine” (”Glory to Ukraine”). These are the greetings of the most radical chauvinists of Western Ukraine who collaborated with the Nazis and killed thousands of Poles, Jews – as many as they could”, Milanovic said.

    ☝️ The President also stressed that the Ukrainian slogan has much in common with the German Nazi ”Sieg Heil!” (Nazi salute) and stated that he did not want to hear it on Croatian territory.

    Vid USA:s kupp år 2014, försvann några anti-nazist politiker och ersattes av nazitoleranta

    It makes no sense for Moscow to negotiate with Ukrainian President Vladimir Zelensky now. Negotiations should start only after the denazification of the country, said Dmitry Tabachnik, former Deputy Prime Minister of Ukraine (2002-2007), former Minister of Education and Science of the country (2010-2014).

    💬 “Any veterinarian will tell you that rabies in a dog and a fox cannot be treated with any medicine,” Tabachnik said, explaining why negotiations between Moscow and Kiev are impossible now.

  2. DN tiger, det är en stor skam. chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Nyheter. Peter Wolodarski var håller han hus. Han som jagade SD, och anklagade dem för att vara nazister, trots att de försökte kasta ut alla som uttryckt sig olämpligt.
    Nu har en SD politiker satt på sig militärkläder för att åka till Ukraina och strida. Då kan hon lära sig hur man kan vara både fascist och nazist och bli hyllade av EU.

    I Ukraina gör man ingenting åt sina nazister, de får hedersutmärkelser och statsbegravningar där statsminister Sanna Marin deltog i.
    Berömd ung befälhavare begravdes högtidligt i Ukraina
    Också statsminister Sanna Marin deltog i begravningsceremonin i katedralen St. Michael i centrala Kiev.
    Redan före Rysslands fullskaliga invasion 2022 kallade Zelenskyj Kotsiubailo ”Ukrainas hjälte” på grund av den roll han spelade i kampen mot proryska separatister i östra Ukraina under den väpnade konflikten 2014.

    Kotsiubailo ägnade hela sitt vuxna liv åt att bekämpa Ryssland och dess allierade, och han dödades i veckan i Bachmut – den östukrainska stad som sedan augusti upplevt mycket blodiga strider

    https://yle.fi/a/7-10025816/64-3-142110

    DN TIGER, och vi får se en finsk statsminister hedra en fruktansvärd nazist som tillhörde en av de värsta förbanden i Ukraina under Maidan och åren därefter .

    Diana Vinogradov medlem av ”Right Sector”. Hon satt i fängelse för rasistiskt mord när hon tillsammans med sina vänner misshandlade ihjäl en nigerian på gatan som hon aldrig sett förut. Hon är ledare för ungdomslägret ”Höger Sektor Kommando” för barn.
    Btw flickvän till en annan medlem i höger sektorn Yulia ”Taira” Paevskaya, som nyligen tilldelades International Women of Courage Award i Vita huset av @SecBlinken

    https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/22617

    Från artikel i GrayZone av Max Blumenthal och Alexander Rubinstein, båda väldigt engagerade i att berätta om faran med acceptansen av nazismen i Ukraina.

    Max Blumenthal är något av en expert på nazismen i Ukraina som han följt under flera år och gjort videofilmer av.

    Praviy Sektor (Högra sektorn), som grundades av Dmitry Yarosh, en av ledarna för Trizub, en av de ledande nynazistiska organisationerna under genom Maidan-kupp. Yarosh har utnämnts till chefsrådgivare till chefen för Ukrainas generalstab.

    Zelensky har tilldelat en ledare för Högra Sektorn, Dmytro Kotsyubaylo, utmärkelsen ”Ukrainas hjälte”
    Zelensky awarded Right Sector commander Dmytro Kotsyubaylo the “Hero of Ukraine” commendation. Known as “Da Vinci,” Kosyubaylo keeps a pet wolf in his frontline base, and likes to joke to visiting reporters that his fighters “feed it the bones of Russian-speaking children.”

    Dmytro Kotsyubaylo är alltså samma person som Sanna Marin var på hans begravning. De stavar ryska namn väldigt olika har jag märkt, men det är han som dog i strider i Bachmut.
    Dmytro Kotsyubaylo, 27, was killed in the battle for Bakhmut on March 7.
    Ukraine is grieving the loss of Dmytro Kotsiubailo, a young soldier who gave his life in defense of his homeland. His call sign ”Da Vinci”

  3. NYT har sedan länge vetat om Ukrainas problem med nazister det visar gamla artiklar de har i arkiven! Det är först när nazisterna i Ukraina blev till nytta för USA:s agenda som de plötsligt blev rumsrena. Och nu har NYT:s kampanj för att vit-tvätta sina egna lögner dragit igång och detta beror nog på en insikt att Ukraina är på fallrepet och att allt MSM-ljugande avslöjas som den usla propaganda det är! Hur genomskinligt som helst.

  4. Lite nya nazibegrepp. Förr fanns det bara nazister och icke-nazister men nu lever vi i en lite mindre fyrkantig värld så nazismen har fått avkomma. Här är några exempel, (fyll gärna på):
    Museumnazister = nazister som drömmer om fornstora dagar och fina medaljer och uniformer
    Nyssnazism = partier som bildats av nazister men som nu påstår att de inte är det. Värderingarna är desamma men de har tagit av uniformen. T.ex SD
    Snällnazister = nazister som slåss inom Azovbataljonen i Ukraina. New York Times klagade den 5 juni 2023 på dessa och skrev:
    ”Soldaternas användning av nazistiska emblem riskerar att underblåsa rysk propaganda och sprida bilder som väst har ägnat ett halvt sekel åt att försöka eliminera.”
    Det rör sig alltså om att snällnazister gärna får vara nazister bara de inte visar det.
    Dumnazister = är elaka nazister t.ex Nordiska Motståndsrörelsen (åker de till Ukraina kan de förvandlas till snällnazister)
    Coolnazister = t.ex Zelensky, som nog är världens enda jude som tycker att judeutrotaren Stepan Bandera var en cool typ. (www.unian.info/politics/amp-10521105-zelensky-on-bandera-ukrainians-should-also-praise-modern-day-heroes.html)
    Ryssnazister = ryska nazister som liknar snällnazisterna i Ukraina men som är oense om vilken ”ras” som står högst. De är dåliga nazister!
    Som sagt, fyll gärna på!

    • Bra sammanfattning ”Borgarklass” och den visar väl på hyckleriet som MSM-media sysslar med. Men som sagt, t o m halshuggar-IS dög ju som allierad när USA skulle ha bort Assad i Syrien så varför inte nazister?

  5. Bra att detta sägs. Jag har fått lida för att jag i mars 2022 yttrade jag hoppas att ryssarna stannar kvar tills de kört ut nazisterna. Jag blev utesluten ur svenska kvinnors vänsterförbund,ur Vänster i svenska kyrkan. Jag tilläts inte att tala i Jokkmokk på konferensen 2-3 juni. Kvinnor för fred har kontaktats av biståndsgivande organisation och villkorat biståndet och pekat ut mig som ett problem för att ge bistånd till verksamheten-

    • Agneta Norberg! Till och med partiet K ville inte att du skulle delta i en öppen debatt i Robertsfors i Västerbotten som partimedlemmen i K, Östen Andersson, ville arrangera. Östen Andersson hade förmåga att se vad som hände i Ukraina, och tyckte att frågan åtminstone borde kunna diskuteras öppet. Men det gick partiet emot. Tyvärr är denne fine rakryggade kommunist, Östen Andersson, nu död, och vi är många som saknar honom. Han tillhörde alltså partiet K, det parti som en gång i tiden var känt som (r)-arna, som betraktades med stor respekt av arbetare där partiet fanns. Partiledningen som stoppade din medverkan i en öppen debatt såg kriget i Ukraina som ”ryska oligarker som slogs mot ukrainska oligarker”!
      Heder åt dig, rakryggade Agneta Norberg, som ju en gång reste till Sovjetunionen som medlem i Folkpartiet tror jag det var, och sen lämnade partiet när du förstod att dom inte gillade vad du hade att berätta om Sovjetunionen.

  6. Det synes mig som om den svenska staten med SVT i ledningen som för propagandan, jämte de ständiga lögnerna är de verkliga kryptonazisterna. De nedvärderar sig själva med allt trams om Ukraina och Ryssland som de levererar till svenska folket. SVT är inte längre någon relevant informationskälla. om de någonsin varit det. En vidrig” Lögn burk”. det handlar inte om vad som är sant och korrekt utan om att föra ut sitt budskap som är identiskt med råttorna NATO-högkvarteret.

  7. Från (satiriska) webbplatsen Babylon Bee:

    Zelenskij sa att de nazistiska symbolerna på den ukrainska militärens hjälmar är ryska spioners verk, skriver den satiriska webbplatsen The Babylon Bee. Genom att krampaktigt slita av fascistiska klistermärken från militär utrustning försökte han övertyga västvärlden om att ukrainare inte alls är nazister.

    Kiev: Idag började en ny omgång av världsspänning efter att Ukrainas president Volodymyr Zelensky anklagade Ryssland för att förrädiskt klistra nazistiska symboler på hjälmarna på alla sina soldater av spioner som översvämmade hans land.

    ”Det faktum att hela min armé bär nazistiska insignier på sina uniformer och utrustning är helt och hållet Rysslands fel”, sa Zelenskij och drog krampaktigt av klistermärket ”Jag älskar Hitler” från sidan av tanken. ”Det här är en upprörande provokation. Så jag uppmanar USA att snabbt släppa alla sina atombomber över Ryssland.”

    Pålitliga källor hävdar att Ryssland också lurade ukrainska soldater att sicksacka och ropa ”Heil, Hitler!” och uppmana till förstörelse av alla rasmässigt underlägsna, samtidigt som de viftar med hakkorsflaggor.

    ”Det bedrägliga Ryssland har lurat tusentals oskyldiga ukrainare till nazism”, beklagar Alexander Petrenko, utrikeskorrespondent för MSNBC. ”Deras grymheter känner verkligen inga gränser!” Det är dags att stoppa det!”

    Zelensky fortsatte med att försäkra västvärlden att ukrainska soldater alla är bra killar och inte skulle skada en fluga, varefter han krävde ovillkorligt stöd.

    ”Jag svär dig, vi är inte nazister!” sa han och slet bort Death’s Head-skylten från raketgeväret.

    När frågan gick i tryck hade spänningarna eskalerat ytterligare då flera ukrainska soldater sågs bära Biden/Harris-klistermärken.
    https://eadaily.com/ru/news/2023/06/08/sayt-the-babylon-bee-boycy-vsu-menyayut-shevrony-ss-na-nashivki-baydenharris

    • Ordväxlingen började: Kiev tog de militanta kropparna, som de vägrade in i det sista
      Bilder på dussintals snyftande fruar och mödrar, som trängdes vid den belarusiska gränsen dagen innan, med porträtt av försvunna makar, fäder och söner, talar om hur väntan varade för ukrainska familjer.
      Vid samtalen i Istanbul erbjöd sig Ryssland att återlämna kropparna av sextusen döda militanter från Ukrainas väpnade styrkor – utan några villkor.REN TV
      Enligt det ryska försvarsministeriets beräkningar översteg antalet dödade och sårade SSU-soldater en miljon människor.REN TV
      Kiev är tyst om antalet förluster, men utbytet av 1212 mot 27 visar vem som verkligen förlorar på slagfältet.REN TV

  8. Sedan USA gjorde kuppen år 2014 i Ukraina har man inte gjort annat än att släppa ut alla grova brottslingar, högerextrema och fascister från Ukrainas fängelser, och sedan utbildat dem till Natos soldater. EU låtsas att de vill slåss för att Ukraina skall bli en del av EU.

    Flera av dessa nazistiska ledare har uttalat att de slåss för ett nytt rike och vill inte ha med EU att göra, ett stort Ukraina. You Tube har raderat länken till talet, då Yaras Karas ledare för C-14 säger att han är glad över alla ”Javelinas” som de fått av England, så de kan mörda ännu flera personer för att döda och slåss är det bästa de vet säger han.

    Lite snällare uttryckt i artikeln som nedan.
    //de uttalade målen att omforma landets militär längs ideologiska högerorienterade linjer och försvara de europeiska folkens ”kulturella och etniska identitet” mot ”Bryssels politiker och byråkrater.” Gruppen föreställer sig en framtid där ”europeiska högerkrafter konsolideras och nationell traditionalism etableras som den disciplinerande ideologiska grunden för de europeiska folken.//

    Som f.d. överste Wilkenson sa: Det USA håller på med att främja nazister i Europa anser han väldigt farligt.

    Ukrainska nynazister, militära medlemmar av Azov-bataljonen och elitorganisationen för främjande av extremhögerofficerare ”Centuria” på en träningsövning.

    ◾De militanta är täckta av hakkors och andra vita supremacistiska tatueringar och visar ”Centuria”-t-shirts.

    ◾Centuria är en självbeskriven ordning av ”europeiska traditionalistiska” militärofficerare som försvarar de europeiska folkens ”kulturella och etniska identitet”.

    Gruppen har kunnat proselytisera Ukrainas framtida militära elit inom NAA. Medlemmar har också fått tillgång till västerländsk militär utbildning.
    På nedan länk kan alla som har Telegram se när de övar.

    https://t.me/militarywave/4358

    Nästa länk kan man läsa mer om denna militära organisation i Ukraina.
    Några utdrag från artikeln:

    //Gruppen, ledd av individer med anknytning till Ukrainas internationellt aktiva högerextrema Azov-rörelse, har lockat flera medlemmar, inklusive nuvarande och före detta officerskadetter från NAA som nu tjänstgör i Ukrainas väpnade styrkor. Uppenbara medlemmar har dykt upp på bilder som gett nazisthälsningar och gjort till synes extremistiska uttalanden på nätet.//

    //Gruppen hävdar att dess medlemmar tjänstgör som officerare i flera enheter av Ukrainas militär. Dessa påståenden verkar trovärdiga på grund av gruppens bekräftade närvaro i NAA och det faktum att några uppenbara medlemmar sannolikt gick med i Armed Forces of Ukraine (AFU) enheter efter examen mellan 2019 och 2021.//

    //Gruppen har starka band till Ukrainas högerextrema Azov-rörelse, har befordrat Azov till NAA-kadetter och hävdade trovärdigt att dess medlemmar föreläste i Azovregementet av Nationalgardet, Azovrörelsens militära flygel. //

    //Amerikanska lagstiftare har upprepade gånger uppmanat utrikesdepartementet att utse Azov som en utländsk terroristorganisation (FTO). I det senaste samtalet, i april 2021, skrev den demokratiska kongresskvinnan Elissa Slotkintill USA:s utrikesminister Antony Blinken att ”Azovbataljonen […] använder internet för att rekrytera nya medlemmar och sedan radikalisera dem för att använda våld för att fullfölja sin politiska agenda för vita identiteter.” Ändå har USA:s och västerländska regeringar inte uppmanat Ukrainas regering att bryta banden med Azovrörelsen, och den högerextrema organisationen förblir integrerad i Ukrainas regering via Azovregementet.//

    //När författaren nådde ut till Centuria, dess uppenbara medlemmar och NAA för kommentarer, tog gruppen och personer som var länkade till den åtgärder för att ta bort delar av deras onlinenärvaro. Författaren bevarade arkiverade kopior av gruppens uttalanden, sidor som drivs av gruppen och dess uppenbara medlemmar.
    Denna forskning har producerats av författaren för Institutet för europeiska, ryska och eurasiska studier (IERES). Författaren koordinerade sitt arbete med IERES direktör, Dr Marlene Laruelle.//

    Nedan länk till artikeln

    https://www.illiberalism.org/far-right-group-made-its-home-in-ukraines-major-western-military-training-hub/

  9. DN äcklar mig. De har själva publicerat en (bland en uppsjö av dylika) artikel om Ukraina med startk anti-ryskt budskap med en bild på en ukrainsk stridsvagnar med flagga med imperial eagle och Black sun på.

    https://www.dn.se/varlden/forsvarsexpert-ryssarna-anvander-mansklig-vag-med-frislappta-fangar/

    Artikeln är bakom betalvägg, vilket i sig inte är något konstigt. Så jag prenumererade bara för att kunna gå in och kommentera, vilket man i regeln kan göra med artiklar på DN. Men, hör och häpna, denna artikel gick inte att kommentera…

    Vad är det för land som Sverige har blivit?! Och vad är det för tider vi lever i? Det känns som att det återigen är dags att bekämpa nazism. Hoppas det blir en gång för alla…

    • Det frågar jag mig varje dag: Hur blev Sverige detta land? Svenska politiker accepterar nazismen så länge de står på samma sida och bekämpar Ryssland. Sverige är speciellt i andra länder i Europa demonstrerar man mot NATO och samtidigt skriver man: Ryssland är inte vår fiende. Det har jag inte sett i någon mot NATO demonstration i Sverige.
      Väldigt viktig kommentar: ”Ryssland är inte vår fiende”

      Även i Polen kan jag se en stor veckotidning som skriver på första sidan, en stor artikel om faran med ökningen av nazism i Ukraina, och toleransen för den.

      🇵🇱卐 🇺🇦Mysl Polska: Nynazismen i Ukraina är på ❗️uppgång

      ”Nivån av acceptans för strömningar som kan kallas nynazistiska i Ukraina har ökat avsevärt. Nynazister och nynazister av alla slag som slåss i den ukrainska arméns led eller i dess omgivning orsakar inget obehag. Dessa formationer har blivit öppet glorifierade”, avslutar veckotidningen.

      https://t.me/infodefENGLAND/8555

      Max Blumenthal vet vilka som är de verkliga angriparna i detta krig. Han har följt nynazisterna i Ukraina och gjort flera dokumentärer om dem sedan år 2014.
      Han poängterar i ett av sina tal, det krig som människor i Donbass varit utsatta för under 8 års tid.

      Han brukar inte ta upp sin judiska bakgrund men gör det här, då han säger att de som strider mot Donbass är samma personer som hyllar Bandera, som mördade mitt folk, de hade den ena pogromen efter den andra.
      Han berättar om alla militära angrepp som Nato gjort runt om i världen
      .
      Vår fiende är inte de länder som vi blivit tillsagda att de är vår fiende, vår fiende finns inte i Ryssland..
      Utan fienden är media, de neokonservativa, de som utför regim ändring krigen i världen..

      I nedan korta dokumentär av Ben Norton och Max Blumenthal, så intervjuas f.d. överste Wilkensen som är starkt emot att USA stöder fascister i Ukraina. Han säger att USA bryr sig inte om vilka de samarbetar med, huvudsaken är att de har samma fiende: Ryssland, om de är fascister har ingen betydelse. I denna film finns ett kort avsnitt där fascisterna i Ukraina bränner ett läger där romer bor. Det finns flera där man ser hur de slår både kvinnor och barn och jagar iväg dem och skriker, gå dit ni hör hemma.
      USA försöker låtsas att de inte längre är fascister och Max Blumenthal arbetar för att visa att de fortfarande är fascister..

      https://www.youtube.com/watch?v=DRTttyZ-MDk

  10. Tror knappast att Israel hade skickat något till Ukraina om de hade varit nassar, såsom vissa hävdar.

    ”Israel had transfered its old Patriot systems to Ukraine,- said Israeli Ambassador to Ukraine Michael Brodsky”

    https://united24media.com/latest-news/israel-has-transferred-patriot-systems-to-ukraine-ambassador-confirms-8986

    Ryssen är ju så stolt över att man lyckades besegra Nazityskland 1945. Varför har man inte gjort en analys över hur Tyskland har utvecklats efter segern?

    En betydande del av Rysslands landsbygdsbefolkning saknar fortfarande moderna bekvämligheter som inomhusvatten, avlopp och toaletter. Cirka 29 miljoner, har inte rinnande vatten i huset, och 32% (47 miljoner) saknar varmvatten.

    https://ehorussia.com/new/node/17679

    • Hm, och 50 över miljoner saknar riktig bostad i USA, i Storbritannien ökar områdena med husvagnar där fattiga bor med hundratals varje vecka och inget varmvatten och rinnande vatten i sikte, soppköerna växer överallt i EU, GB och USA, i Sverige finns enligt uppgift ca 200.000 illegala invandrare som saknar riktigt boende m m så jag undrar vad din poäng är? I Ryssland går utvecklingen framåt medan den i västvärlden går bakåt som du märker! Och Israel själva uppför sig som nassar och att dessutom Zelensky själv är jude med ett uppdrag så hjälper Israel gärna till det kan du vara övertygad om även om du fortfarande lever i MSM:s löjliga propagandavärld! Att kravallerna exploderar i USA är ett symptom på ett sönderfallande samhälle där fattigdomen galopperar.

      • Sluta hitta på, uppgiften att ”över 50 miljoner saknar riktig bostad i USA” stämmer inte med officiella källor och oberoende rapportering.

        • Efter Västvärldens intrång i Ryssland åren efter Sovjetunionens fall steg fattigdomen i Ryssland till dryg 40 miljoner invånare runt millennieskiftet.
          Vladimir Poutins politik har dock minskat fattigdomen kontinuerligt till rekordlåga nivåer som 2023 var 12.4 miljoner fattiga.

          https://www.statista.com/statistics/1033016/russia-number-of-people-under-poverty/

          Har USA under samma tid uppnått samma minskning av antalet fattiga?

          Jag har sett många dokumentärfilmer från Ryssland av idag.
          Under de senaste decennierna i Ryssland har där skett en positiv utveckling som man måste gå tillbaka till Sovjetunionens industrialisering för att hitta någon liknande jämförelse.

          Och detta utan att Ryssland byggt upp någon ofantlig låneskuld som USA tyvärr lyckats göra trots bibehållen eller ökande fattigdom.

          Det har sina orsaker att den nya administrationen Donald Trump i USA betraktar Ryssland om en förebild.
          Det var den tidigare administrationen med Demokraterna och Joe Biden som fortsatte dra ned USA i skiten så kollapsen började hota med sin ankomst.
          Kanske vi här bör vara tacksamma för vad som skedde i USA därför kollapsar USA lär hela Västvärlden följa efter.
          Däremot de stora länderna i Öster, Ryssland, Kina, Indien m.fl. har större chanser att inte dras med i raset då de nu har egna stabila ekonomier och kan idka handel med varandra istället för som tidigare vara helt beroende av USA och Europa.

          För vi har ju nu sett hur Donald Trump inte kan göra sina ”tariffer” precis hur han vill mot Kina därför det kan komma att slå tillbaka på USA självt.
          Kina är nu ensamt tillräckligt ekonomiskt mäktiga för att hävda sig i en ekonomisk konflikt med USA och Europa.

          • Intressant, på vilket sätt betraktar Donald Trump Putin som en förebild?

            Du får gärna komma med en analys hur länder som Polen, Tjeckien, Ungern och de baltiska staterna har en snabbare ekonomisk tillväxt än Ryssland.

            Eller varför Ryssland har så svårt att bryta den utbredda fattigdomen, trots landets stora naturresurser och perioder av ekonomisk tillväxt.
            https://www.flamman.se/utbredd-fattigdom-i-ryssland-trots-tillvaxt/

        • Du har som vanligt ingen koll ”Stasi” och detta är uppgifter som kommer från källor i USA som dessutom misstänker att det i verkligheten är värre än så? Dina siffror från Ryssland är däremot bara propaganda från fulmedia i väst och ska tas med en skopa salt precis som alla andra lögner de torgför! I MSM påstår man även att det minsann går bra för Ukraina i kriget medan verkligheten är totalt katastrofal för regimen i Kiev! Så sluta ljug nu och lägg ner…

          • Säger person som inte har några källor, kanske dags att börja presentera några källor. För du ljuger väl inte?

          • Källorna finns ju överallt ”Stasi” men för den som inte vill se finns heller inget att hitta? Nu förbereds kravaller och upplopp i 17 städer i USA i sommar och nationalgardet kommer inte att ha en chans att slå ner alla uppror? Bara i LA har man satt in 2000 man plus militär men ändå fortsätter upploppen oförminskat. Den totala ekonomiska kollapsen i USA sätter sina spår och de fattiga anser sig inte ha något förlora! Nej, jag ljuger inte utan håller mig informerad vilket inte kan sägas om dig?

    • Du har schablonmässigt accepterat att judar och nazister inte skulle kunna ha samröre. Labour-zionisten Perez som senare blev ledare i Israel ville under en period att judarnas Palestinska koloni skulle bli en del av naziriket.
      Det var under den perioden när Hitler lät ett hundratal tyskjudiska ingenjörer och tysk industriutrustning etablera sig därnere. Nazister och zionister hade en del gemensamma ståndpunkter rörande att man ej ska beblanda sig. Så zionistflaggan var den enda flagga som tilläts hissas samtidigt med nazisternas flagga.

      En annan judisk ledare Jabotinsky var fascist. Han ville att judarnas koloni i Palestina skulle vara den sjunde domänen i det Brittiska samväldet Netanyahu’s far var Jabotinsky’s sekreterare och det anses att Netanyahu går i Jabotinsky’s fotspår
      Den ideologiska grenen kallas ibland revisionist zionism

      Beträffande din kritik av rysk levnadsstandard. Ta reda på mer om vilka som påtvingade Ryssland kommunismen så finner du att dessa utländska krafter ville hålla landet nere i underutveckling. Det var med stor sannolikhet därför som både Tsarer och industriella reformatörer mördades.
      Även flera amerikanska presidenter mördades av samma anledning. Under perioden före WWI så fanns planer på samarbete med utbyggd infrastruktur som förbinder Asien med USA genom en bro över Berings sund.
      Så både USA och Rysslands planer sågs som ett hot mot Brittiska imperiet och den nyckelroll de erhöll från sin flotta så länge som inte infrastruktur tillät handel oberoende av världshaven
      Samma illvilja föreligger även sen slutet av kalla kriget. Att stycka upp Ryssland i mindre bitar.

      • Och du (med många/de flesta andra) bortser från att Tyskland utsattes för en krigsförklaring 1933 (ww2 startade 1933 när unthermayer och sionistiska sk världskongressen (läs, ’city’/washington) förklarade ekonomisk totalbojkott mot Tyskland). Alla vet vad en ekonomisk krigsförklaring innebär (Tyskland behövde importera 60%.. av sin mat, 1933). Om inte går det utmärkt att studera statistik runt Syrien som till slut knäcktes (för tillfället), Irak ((madeleine aldarks uttalande när hon var…fn-ambassadör (’undrar’ vem som äger fn)) och att det ”var värt 500 000 irakiska spädbarns död”.., jmf massmorden på Palestinska barn som nu svälter ihjäl pga isrhell praktiserar en av sina talmudska specialgrenar utsvältning, jmf ekonomiska bojkotten mot Ryssland sedan 2014 (som Ryssland nu skrattar åt eftersom de har så mycket resurser att de kunnat dirigera om sin ekonomi från cocacolaprodukter till fina inhemska producerade varor.

        Tyskland kunde inte göra detta. Det är ett land hälften så stort som Texas, och hade bara att spela med i den talmudska utpressningen.

        Stalin kom på vem dom var, 1947, men då var det försent. De (’city’/washington såklart) skulle ha återbäring på sina investeringar till varje pris, och när Stalin kom på att det priset innebar råplundring av hans land, så åkte de/rotschilds-rockefellrs ut med huet före. Därpå satte de ett kontrakt på Stalin, som sedan de två talmudska sionistbolsjevikerna kaganovitch och beria fullföljde.

        Deet är en del aav den koorrekta historien om ww2, och det gåår iinte att bortse ifrån. Om man ska kalla sig intellektuellt hederlig

        • A propos Untermayer 1933
          Untermayers son Anton Chaitkin har skrivit en hel del av intresse om USAs historia. Tex Who we are från 2021
          Men Untermayers agerande var ju precis vad anglosaxerna ville skuile ske. De hade ju sen hundra år tidgare uppmuntrat förstadiet till nazismen i Tyskland och fortsatt att uppmuntra själva nazirörelsen.
          Jag vet inte vad som är konstigt med att judar 1933 skulle ogilla Hitlerregimen. Vad menar du att de borde göra? Applodera?
          För du hävdar väl inte att judarna som grupp är ansvariga för att anglosaxerna oligarki byggde upp både allt som förstörde Tyskland och till sist gav ett stort lån för att stärka Hitlerregimen. Det var väl ganska naturligt för untermayer även om det sannolikt inte var taktiskt klokt om man månar om judarnas behandling. Men ur anglosaxernas synvinkel var det utmärkt.
          Du har bundit upp dig till en livssyn som blundar för anglosaxernas ständiga omstörtningar medan du endast tar notis om anglosaxernas propagandaversion om judisk makt. En makt som bara av ren opportunism går anglosaxernas ärenden eftersom det är förutsättningen för deras inflytande.
          Men det är bara anglosaxernas eliters planer som utförs precis hela tiden!

    • Instämmer, alla med viss sund tankeverksamhet kvar förstår ju att snacket om att det skulle finnas nozis i västukraina, är rent löjeväckande. The ukrainian crest är samma symbol som the khazarian tamga (se artikel på Occidental Observer, fr 18/4 -2025; Slava khazaria). Snart lyckas väl sionistmedia lura i folk att även hts (terrorförbandet i Syrien, sponsrat av isrhell) är nozis..Skrämmande hur enkelt påverkbara 80% är. Och sorgligt. Inte märkligt att sionismen rules the waves..ett tag till

      • I så fall har alla med sund tankeverksamhet uppenbarligen fel.
        Både zionism var hela tiden anglosaxernas verktyg så på sätt och vis håller jag med dig om att det är ett falskspel men inte av samma skäl som du hela tiden återkommer till utan därför att anglosaxerna styr över hela fältet av kultmenageriet.
        Du hämtar hela din verklighetsförståelse från anglosaxisk propaganda och eftersom anglosaxiska gräsrötter är fast i den händer samma sak med dig som vurmar för dem.

    • Regimen israel är värre än ”nassar”. Dessutom vet vi att sionisterna var bundis med herr Adolf. Haavara avtalet från 1933 är bevis för det för att inte tala om de ideologiska likheterna mellan sionism och nazism. Som vanligt snackar herr-madam A Stasi goja.

      En intresant utveckling som västs sionist media tiger om är att Iran har lyckats komma åt hemligt material om sionisternas kärnvapen arsenal inklusive var dessa ligger gömda. Iranierna hra sagd att om dessa avskyvärda sionister försöker sig på nåt så ska dessa ”hemliga” kärnvapen ställen reduceras till aska. Fint va, elelr vad säger A Stasi?

      ”ran’s Supreme National Security Council (SNSC) says the country will hit Israel’s secret nuclear facilities if the regime carries out any act of aggression against the Islamic Republic.

      In a statement on Monday, the SNSC said the complex intelligence operation by the Iranian forces and their significant achievement were a principal part of a smart plan and covert acts of the sacred Islamic establishment in the face of the enemies’ propaganda.

      Another major section of the plan included the Armed Forces’ relentless efforts to establish operational balance proportionate to weaknesses and strengths of the occupying Zionist regime and its supporters, it added.

      The SNSC said the complete Israeli target list is on the table of the Armed Forces, and that the regime’s clandestine nuclear facilities will be targeted if it carries out any act of aggression.

      Pointing to the trove of secret Israeli documents Iran has recently obtained, the SNSC said access to such information and the completion of the intelligence and operational cycle have boosted the capabilities of the Iranian forces.

      Today, the statement said, the Iranian forces are able to “respond immediately to any potential aggression by the Zionist regime against the country’s nuclear facilities by attacking its hidden nuclear facilities.”

      https://www.presstv.ir/Detail/2025/06/09/749536/Iran-Israel-secret-nuclear-facilities-

  11. Det är frågan på allas (utom inbitnna russofobers) läppar.
    Ryssland rycker som bara den. By efter by, område efter område erövras längst den 1200 km långa gränsen. Klockan klämtar för Kokainskys regime. Även tillströmningen av kokain sinar. Det är säkra tecken det.

    Således är det allra viktigaste frågan på allas läppar (utom förstås allsköns russofob) är:
    ”Hur länge innan ukrozionazi regimen säckar ihop?” Säckar ihop regimen innan sommaren? Mitt i sommar? Eller blir det tidigt höst? Oavsett vilket så är det alltid kul att se de stora intrigerna mot Ryssland krascha, liksom badung!👌

    • Keir Starmer kämpar på med sin underrättelsetjänst som kläs till Zelernskys militär.
      Så ska Kokainsky avknoppas så får den brittiske SIR adlade krigsorienterade skurken ansvara för krigshets. Han lär inte vara den förste piraten som får ge sig. Detta sagt med Suezkrisen i färskt minne.

  12. Om jag identifierar mig som en ”katt” är jag då en ”katt” eller ljuger jag?

    Att vara ”jude” eller ”kristen” innebär ju rimligen att man försöker följa judendomens eller kristendomens moraliska regler, eller hur?

    Följer de giriga land-tjuvarna och massmördarna moraliska regler?

    Följer de som stödjer dem moraliska regler?

    Ord är viktiga! Utan att använda ord korrekt, d.v.s. med samma evident sanna betydelser, kommer vi förvilla varann åt lögnarna! – Så, I all välmening, kalla saker vid deras rätta namn!

    Alla är inte vad de påstår att de är. Det lär även Jesus ha insett för mycket länge sedan, om det nu är Jesus ord i Uppenbarelseboken 3:9 som talar till oss genom Bibeln. – Vad tror ni själva?

    För mig ligger det visdom i detta, men här repeterar folk ofta lögnerna som de blivit matade med via MSM och alternativ MSM, likt papegojor helt utan eftertanke.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here